Det har talats mycket om att elbilsomställningen går trögt och många tillverkare har skruvat ner ambitionerna för sina laddbara bilar. Men på Frankfurts bilmässa, världens största, är laddbilarna tillbaks. Här kommer din guide till avgasfri bilism, märke för märke.
Audi
Audis volymmodell A3 kommer till våren som laddhybrid under namnet e-Tron, med 75 kW elmotor förutom bensinmotorn på 110 kW. Prislappen blir kring 350 000 kronor. A3 visas också som g-Tron, vilket egentligen är en gasbil – men eftersom gasen är syntetiskt framställd av vindkraftsel menar Audi att det är ett slags elbil. G-Tron är för närvarande endast för den tyska marknaden, där Audi också står för vind-gasen. Med Sport Quattro hyllar Audi sin gamla rallybil, men denna gång med både en V8:a på 560 hk och en elmotor på 150 hk. Kör man försiktigt så kommer man tre mil på el innan förbränningsmotorn tar vid, och snittar 0,25 bensinliter milen enligt EU:s officiella körcykel. Men Quattron är inte tänkt att köras så… Audi säger sig överväga liten serieproduktion, med stor prislapp.
BMW
Med i3 visar BMW att man menar allvar med elbilarna: Den tillverkas i en egen fabrik och är världens första massproducerade bil med kolfiberkaross på aluminiumchassi, vilket håller vikten under 1200 kilo. Det i sin tur betyder längre räckvidd, bättre acceleration och roligare vägegenskaper – viktigt för att övertyga skeptiska märkesanhängare. Samtidigt hålls priset under 300 000 kronor, även om mycket som vanligt är tillbehör hos BMW, inklusive en räckviddsförlängare i form av en tvåcylindrig bensinmotor. I gengäld har BMW ett paket med extratjänster, som att man kan låna en vanlig BMW för långresor där elbilen inte räcker till.
På Frankfurtmässan visas också laddhybriden i8, för första gången som färdig bil. En stark elmotor tar hjälp av en kompakt trecylindrig förbränningsmotor, vilket ska ge 35 avgasfria kilometer och snittutsläpp på 59 g/km. Det är bara strax över supermiljöbilsgränsen trots att detta är en supersportbil, med en prislapp på långt över miljonen.
Också stadsjeepen X5, som kommit i nytt utförande, visas som laddhybrid och även om det är ett koncept så är serieproduktion trolig.
Ford
Focus Electric börjar nu säljas i Europa, men får det svårt mot Leaf, e-Golf och i3 – Focusen kan inte snabbladdas, har batterierna i bakluckan och kostar uppemot 400 000 kronor. Lättare bör det bli för C-Max laddhybrid som också börjar säljas nu.
Mercedes
Nya S-klass premiärvisas som Plug-In Hybrid, där den sexcylindriga bensinmotorn kombineras med en elmotor mellan bakhjulen. Totalt ger det 440 hästar, med en el-räckvidd på tre mil, en snittförbrukning på 0.3 liter milen och CO2-utsläpp på 69 g CO2/km. Bilen laddas i ett vanligt uttag, kan inte snabbladdas.
Tillsammans med Tesla har Mercedes utvecklat elversionen av B-klass, som har Kalifornien-marknaden som främsta mål – här måste varje tillverkare sälja en viss andel elbilar för att undvika böter. Men om ett år kommer den till Europa och prissätts då ungefär som den direkta konkurrenten BMW i3. I motsats till denna är B-klass fullt femsitsig, med batterierna i sandwich-golvet. Räckvidden ska vara ”200 ärliga kilometer”.
Nissan
Leaf är sedan länge världens mest sålda elbil och försäljningen ökar kraftigt på nästan alla marknader. På Frankfurt visas också eldrivna minibussen/MPV:n e-NV200, i full taximundering från Barcelona, som är först i världen att använda bilen. Till Sverige kommer den först andra halvåret 2014.
Opel
Laddhybriden Opel Ampera/Chevrolet Volt blev Årets Bil 2011 men försäljningen dalar redan, och nu sänks priset kraftigt. I Sverige kostar Ampera nu 379 900 kr. Konceptbilen Monza visar i formerna hur nästa storbil från Opel kan tänkas se ut, och i den tekniska utformningen hur Amperan kan utvecklas. Mest spännande är att räckviddsförlängningen och laddningen av batterierna nu ser genom en gasdriven motor – det är först i världen och innebär i områden med biogas att bilen kan köras helt förnybart, alltid.
Porsche
Den som har 6,7 miljoner kronor över kan skaffa sig Porsches starkaste och snålaste bil någonsin, 918 Spyder med en 608 hästars bensinmotor och två elmotorer på totalt 286 hästar. 0-100 km/h går på knappt tre sekunder, toppfarten är 344 km/h – utom i elläget, då är den begränsad till 150 km/h, och batterierna räcker i upp till tre mil. 918 bilar ska byggas, ungefär en tredjedel fanns kvar innan detta skrevs.
För den som ”bara” har en dryg miljon att spendera finns Panamera nu som laddhybrid, går ungefär tre mil på el och har gröna bromsskivor för att markera miljöengagemanget.
Renault
Kanske är det för att den tyska elbilsmarknaden är så trög som Renault tonar ner sina elbilar? Varken Kangoo eller Fluence är alls på plats och Zoe står i ett hörn, dock med den goda nyheten att den från våren 2014 kan laddas från hushållsuttag – det går inte idag. Bara lilla Twizy får bre ut sig, inklusive den Formel ett-inspirerade versionen som vi väldigt gärna skulle testa på bana!
Smart
Smart är i väntans tider: Nästa år kommer både nya Fortwo och en fyrsitsig, större bil. Som aptitretare visar man upp flera ganska orealistiska koncept, men de är alla eldrivna vilket är en viktig signal om vart Smart är på väg. Eldrivna Smart är klar marknadsledare i Tyskland, bland annat för att många används i bilpoolen Car2Go.
Tesla
Tesla Model S har fått fantastiska recensioner och väntelistan är lång, men nu börjar orderstocken betas av också i Europa – danska kronprinsen fick till exempel sin här om veckan. På Frankfurt är nyheten att Supercharger-nätverket byggs ut i Norge och kontinentala Europa. Med 120 KW laddar Model S till 50% på 20 min, men kan inte användas av någon annan bil – inte ens de Tesla utvecklat åt andra fabrikanter. Någon Supercharger är inte planerad för Sverige, men under hösten öppnar försäljning och service i Stockholm.
Model S kan också byta batterier på under tre minuter; systemet testas i Kalifornien för att utvärdera om kunderna är beredda att betala för tjänsten.
I våras visade Tesla en prototyp till den kommande fyrhjulsdrivna el-SUV:en Model X, men nu visas den inte upp – Tesla har fullt upp med att leverera Model S.
Toyota
Efter 5,5 miljoner tillverkade hybrider väljer Toyota att på Frankfurtmässan enbart visa upp hybrider i olika former, inklusive Prius Plug-in. Men inga laddbara nyheter visas upp och märket är fortsatt avvisande till rena elbilar; den eldrivna RAV4 man säljer i Kalifornien ska inte exporteras.
Volkswagen
Volkswagen går motsatt väg mot BMW och gör elbilsversioner av sina vanligaste bilmodeller. Därmed kan de tillverkas på samma fabrik, produktionsvolymen kan lättare justeras och priserna kan hållas nere. e-Up börjar säljas nu, e-Golf till våren, för cirka cirka 250 000 resp 320 000 kr innan premier. Båda bilarna är energieffektivare än många av konkurrenterna och övertygar vid de korta provkörningar vi fått hittills.
Volkswagens enlitersbil XL1 serieproduceras nu, men det verkar bara bli ett femtiotal bilar och de kommer knappast att säljas i bilhandeln. Räckvidden är 50 km på el innan en snål turbodiesel träder in, två personer får plats genom att sitta något förskjutet, alltså inte i tandem som först var tanken.
Volvo
Concept Coupé tänks främst visa vart Volvo är på väg designmässigt, men pekar också på hur Volvo vill kombinera sin nya fyrcylindriga Drive-E-drivlina med plug-in-teknik. På så vis får man ner förbrukningen, samtidigt som man kan avstå från större motorer med 5, 6 eller 8 cylindrar.
Till skillnad från V60 i laddhybridversion, där batterierna stjäl en del bagageutrymme, har Concept Coupé batterier och elmotorer integrerade i chassiet, och det tänker sig Volvo att man kan åstadkomma i produktionsmodeller också. I motsats till nuvarande V60 blir kommande laddhybrider bensindrivna, framför allt för att passa bättre på de viktiga USA- och Kinamarknaderna. Det minskar också priset något, eftersom dieseltekniken är dyrare än ottomotorn. Liksom för den senaste versionen av C30, kommer tekniken från Siemens.
Volvos nästa stora nyhet är nya XC90, och Volvo bekräftar redan nu att den kommer som laddhybrid. Däremot säger VD Håkan Samuelsson att fler renodlade elbilar från Volvo dröjer, marknaden är för liten.
Text och bild: Mattias Goldmann